Yellowstone Canyon

7 juli 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

‘Wat, het is al na acht uur, nu gaan we zeker geen beren meer zien’ roept Emiel verontwaardigd. Ondanks ons late vertrek is het nog rustig in de canyon van de Yellowstone River. We volgen de North Rim Drive, een vier mijl lange eenrichtingsweg met een aantal uitkijkpunten en trail heads. De eerste is de Brink of the Lower Falls Trail. Het bochtige pad leidt omlaag naar de top van de Lower Falls. Het is nog vroeg in de zomer en massa’s water afkomstig van smeltende sneeuw hogerop storten zich op enkele meters van ons naar beneden.
De volgende korte ‘Red Rock’ trail gaat opnieuw richting Lower Falls. Een uitkijkpunt verder zien we waarom Yellowstone zijn naam kreeg, de rotsen rondom de rivier kleuren alle tinten geel. Verderop wandelen we naar de top van de Upper falls. Emiel en Louis hebben meer oog voor de rotsen waarop ze kunnen klimmen dan voor de natuur rondom. We starten een hike naar een uitkijkpunt maar horden muggen drijven ons terug. Emiel en ik staan ondertussen vol gigantische beten, zelfs die zijn hier groter dan thuis.
Na de middag rijden we langs de meanderende Yellowstone River door de Hayden Valley, die bekend staat voor z’n wildlife, alleen tonen de beren zich opnieuw niet aan ons.
We stoppen bij de Mud Volcano Area. De bronnen zijn donkerbruin en het ruikt er naar rotte eieren. Yellowstone bevindt zich op een vulkaan die 700 000 jaar terug de laatste keer uitbarstte maar overal is te zien dat de ondergrond nog bijzonder actief is. In de verte lopen elks met jongen. Plots komt een man aangelopen die bij de rivier een beer heeft gezien. Wij proberen de beer ook te ontdekken tot Emiel roept ‘een beer, een beer’. Zeker tien man loopt hem achterna om dan vast te stellen dat… er een bizon bij het water ligt. Emiel bloost ervan, hij wil zo graag een beer zien en hij heeft pech dat iedereen hem deze keer verstond.
Bij Sulphur Caldron houden we opnieuw halt. We maken een wandeling langs een aantal zure bronnen. Af en toe moeten we snel verder stappen want de geur van rotte eieren is onhoudbaar. Wanneer we bijna terug aan de RV zijn worden we tegen gehouden omdat een bizon de weg verspert. We mogen er niet langs en moeten de loop opnieuw in omgekeerde richting stappen.

We rijden verder naar Grant Village campground en komen nu in het gebied rondom Yellowstone Lake, een gigantisch meer afkomstig van smeltwater dan gletsjers. De kampeerplaats is opnieuw helemaal volgeboekt. De plaatsen zijn wat dichter bij elkaar deze keer en we hebben wat last om de camper waterpas te krijgen. ’s Avonds koelt het flink af, en tijdens het eten begint het zelfs even te regenen. We verhuizen snel naar de luifel van de RV, daarbij blijft Emiel aan zijn stoel hangen en sleurt in zijn val zijn gevuld bord mee. Hij hangt onder het eten, het is vandaag zijn dagje niet…

1. Magda Maenhout:
    14 juli 2017
    Mooie foto's
  2. Karolien:
    14 juli 2017
    En al een mooie gezinsfoto met alle vier, goe bezig :-)