Raften

6 juli 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Er staat een verrassing voor de jongens op het programma, we gaan raften op de Yellowstone river. Daarvoor moeten we naar Gardiner in Montana aan de noordingang van het park. Het raftgezelschap kleurt Europees met oa een nederlands gezin, een Brit, en een frans gezin waarmee wij de boot delen. De derde boot is Koreaans.
Louis en Emiel zijn de jongsten en zitten middenin de boot. Wij mogen vooraan dankzij ons vloeiend Engels :-). Toen ik reserveerde vroeg ik of de trip wel geschikt was voor een zevenjarige die nog niet erg goed kan zwemmen en ik kreeg als antwoord dat dat zeker het geval was. De Nederlanders hebben tienerkinderen en vroegen bij boeking  of de trip wel hevig genoeg zou zijn voor hun tieners. Ook dat was zeker zo… Maar we doen wel dezelfde afvaart.
Louis voelt zich bij de start niet helemaal op zijn gemak maar eens vertrokken vinden zowel hij als Emiel het fantastisch. Net als in een pretpark maar dan leuker zegt Louis. De eerste drie mijl zijn best hevig, nadien wordt de rivier rustiger en mogen Emiel en Louis af en toe vooraan op de boot met de voeten over de rand. De Koreanen krijgen het samen roeien maar niet onder de knie en de jongens vinden het fantastisch wanneer we die boot voorbij gaan.
Een goede 8 mijl verder gaan we aan land en worden we met een oude Amerikaanse schoolbus opnieuw naar Gardiner gebracht.

Na het raften rijden we opnieuw het park in langs Mammoth Hot Springs. We lopen op houten voetpaden langs de hete bronnen. Afhankelijk van de temperatuur van het water zitten er andere bacteriën met een specifieke kleur in, en zo kleurt het water oranje, geel, groen en blauw. Opgedroogde bronnen laten slechts grijs gesteente achter. We wandelen langs de lower and upper terraces tot Canary springs die op dit moment de mooiste is. De bron lijkt op een grote suikertaart. Het is behoorlijk warm, deels door de zon en deels door de hitte die de bronnen afgeven.
Terug bij de RV zitten er zeker tien herten op en rond de parking. Telkens wordt de omgeving afgezet door rangers en worden omstaanders op afstand gehouden.

Rond halfzeven zien we m’n vriendin en haar gezin opnieuw. We aperitieven en de kinderen trekken naar buiten. Die zien we enkel nog terug tijdens het eten. Ook wij hebben een leuke avond, en hebben het vooral over hoe het leven is in de States. Het afscheid is dubbel, hopelijk zien we elkaar snel weer terug.

1. An:
    13 juli 2017
    Ooh, wij eergisteren ook gaan raften, op de soca in slovenië. Flo zat er maar wat angstig bij achteraan in het midden vd boot. Rhode flink mee peddelen. De kinderen wel even in paniek bij botsing met een rots waarbij beide vaders (we deelden de boot met een gezin uit tjechie), uit de boot werden gekieperd en de andere mama en ik het voortouw moesten nemen in het peddelen. Maar verder vonden ze het super!
    Al zal het wss nt zo wild geweest zijn als bij jullie ;-)
  2. Moeke Mieke.:
    13 juli 2017
    Machtig gewoon! Ik reis mee, merci.