Woestijn

16 juli 2017 - Monument Valley Navajo Tribal Park, Verenigde Staten

Omdat we een tweede dag nodig hebben voor Arches, en ons reistempo niet te hoog willen leggen beslissen we om Mesa Verde over te slaan. Dat bespaart ons 400 kilometer rijden op twee dagen, en geeft ons een extra dag die we enerzijds zullen verdelen over Arches NP en anderzijds over Grand Canyon NP, later deze week.

Zoals gezegd gaan we een tweede maal naar Arches, en gezien we het eerste deel van het park al gezien hebben rijden we ineens door naar de Devils Garden trailhead. Daar start een hike die langs verschillende arches loopt, en het plan is om te zien waar we geraken… De eerste stops maken we al snel bij Tunnel Arch en bij Pine Tree Arch. Dan gaat het naar Landscape Arch, de langste boog van het park. We kunnen hem alleen van op afstand bewonderen gezien er begin jaren ’90 een groot deel van de boog is afgebroken en het sindsdien niet meer toegelaten is om er onder door te stappen.
Vanaf hier kan je kiezen tussen het gewone pad of de ‘primitive trail’. Emiel is wel toe aan een uitdaging en zit dat laatste wel zitten. Louis heeft geen zin meer en wil liever wachten. Dirk gaat met Emiel verder maar al snel hoort Louis enkele Belgen zeggen dat het pad goed te doen en vooral leuk is. Er moet veel geklauterd worden op rotsen en dat zit hij ineens helemaal zitten. Snel gaan we Emiel en Dirk achterna. We klauteren samen verder tot aan Partition Arch en houden het dan voor bekeken.

Vanuit Arches gaat het naar Monument Valley, nog een hoogtepunt in de woestijn. De weg waarop we rijden strekt zich mijlenver uit in de richting van de rode mesa’s (afgeplatte rotsen) in het verder open landschap. Een bekend beeld, ik herinner me bijvoorbeeld de reclame voor Marlboro sigaretten met een cowboy te paard in dit landschap. Monument Valley behoort tot het Navajo grondgebied, en het park wordt dan ook beheerd door de Navajo’s.

Ook Gouldings campground wordt uitgebaat door de Navajo’s, en vanaf onze plek hebben we zicht op de mesa’s. Later op de avond zien we donkere wolken verzamelen boven de rotsen en bliksemflitsen in de pikzwarte lucht, maar op de camping blijft het droog. Net op dat moment leest Dirk op een Belgische nieuws site dat in Payson, hier niet ver vandaan, een familie is verrast door een plotse stormvloed met negen doden tot gevolg en dat in de staat Arizona overstromingsalarm alarm is aangekondigd. Afwachten of dat effect heeft op onze reis…

De jongens trekken naar het overdekt zwembad, maar het is Louis zijn avondje niet. Hij heeft buikpijn en niet veel zin in zwemmen. Ook het avondeten slaat hij over, en we laten hem vroeg aan de nacht beginnen. Hopelijk is hij morgen opnieuw helemaal op de been.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl