Route 66

23 juli 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Las Vegas, zondagochtend om acht uur en geen mens te bespeuren op straat. Behalve wij dan, onderweg naar de laatste bestemming van onze reis, Los Angeles. In de woestijn zijn kilometerslange rijen zonnepanelen aangelegd, en grote windmolenparken. Benieuwd wat er van dergelijke maatregelen over blijft onder de net verkozen president. We kruisen de grens tussen Nevada en California, en dat voelen we ook fysiek, want de staat van de wegen is in de laatste staat die we aandoen een stuk slechter dan voordien.

Plan is om een stuk van de Route 66 aan te doen, maar telkens we van Interstate 40 afgaan en de route willen opdraaien is de weg versperd omwille van werken verderop. Pas voorbij Amboy lukt het om de historische weg te bereiken. We hebben niet getankt in Las Vegas en beklagen ons dat nu dubbel en dik. Enerzijds zijn er amper benzinestations en dat maakt de rit met een bijna lege tank spannend, anderzijds is de kost per gallon hier exact dubbel zo hoog als in bijvoorbeeld Utah. We zitten dan ook midden in de woestijn, en er zijn geen grote steden in de buurt.
De route 66 is een stukje folklore, met verlaten dorpen, afgeleefde diners, leegstaande tankstations en hier en daar enkele bewoonde trailers. Radiator Springs uit de Cars film is tot grote spijt van Emiel en Louis niet te vinden. De weg loopt af en toe parallel met een treinspoor en we spotten indrukwekkende treinen. Met vier locomotieven worden meer dan honderd wagons getrokken (we stoppen met tellen bij 120).

In Barstow nemen we opnieuw de interstate. Net voor Los Angeles is er vertraagd verkeer, maar sneller dan verwacht rijden we de parking van Anaheim Harbor RV park op. Ook hier vooral trailers van permanente bewoners, maar ook enkele plaatsen voor kortverhuur. We blijven er slechts één nacht, en zullen er vandaag de RV inleverklaar maken. Daarvoor is onze plek vlak naast het zwembad ideaal, terwijl wij opruimen en inpakken hebben we de jongens aan het zwembad in het oog. We delen de spullen die niet mee naar huis kunnen uit aan vertrekkers (en zijn stiekem jaloers), legen en reinigen de afvalwater tanken van de RV grondig en pakken in.

’s Avonds tijdens het eten observeren we de permanente bewoners… Er zijn ingerichte tuintjes van enkele vierkante meters groot, compleet met tuinhuis, en elke bewoner heeft wel een elektrische rolstoel voor ’n trailer staan. Die worden tot onze verbazing door perfect valide mensen gebruikt om  verplaatsingen op de campground af te leggen.
We sluiten de avond af met het dagelijks vuurwerk van Disneyland, dat vlakbij moet liggen want het geluid is oorverdovend.